Manapság rengeteg felhívás szól arról, hogy kerüljük a túlzott cukor fogyasztást. Az eredményes fogyókúrák is a finomított cukor teljes megvonásában rejlenek. De miért is annyira káros szervezetünkre nézve a cukor fogyasztása?

Testünk soha nem nyugszik és folyamatosan dolgozik, mint egy tökéletes gépezett, ezért az anyagcsere is mindig munkában van. Egyik főmozgatórúgója a glükóz, mely végezetül – mint minden szénhidrát a testben – vércukorrá bomlik.  Tehát a szénhidrát vércukorrá való átalakulása nagyon fontos a szervezet számára, de az már egyáltalán nem mindegy, hogy ez a folyamat milyen gyorsan megy végbe. A finomított cukor fogyasztása a cukor hihetetlenül gyors felszívódását eredményezi. A túl nagy mennyiségű cukor pedig túlstimulálja a hasnyálmirigy működését, s így ugrásszerűen megnő az inzulin termelése. Az inzulin egy anyagcsere szabályzó hormon, melynek feladata, hogy az összes cukrot kivonja a vérből, így szabályozva a kapott energia felhasználását. Mivel a cukor hatására hirtelen megugrik az inzulintermelés, ezért a nagy mennyiségben jelen lévő inzulin azonnal és gyorsan kivonja az összes cukrot a vérből. Ezért a szervezet nem képes felhasználni ezt a nagy mennyiségű energiát, kénytelen lesz azt elraktározni. Ez pedig a zsírpárnák gyarapodásához vezet. Láthatjuk, hogy a finomított cukor valóban nincs jó hatással a szervezetünk működésére.

Szerencsére ma már számos lehetőség áll a rendelkezésünk, hogy a cukrot természetes édesítőkkel pótolhassuk.

Eritrit:

Az eritrit egy természetes cukoralkohol, mely a gyümölcsökben is előfordul. Teljesen kalóriamentes, ezért ideális cukorbetegek és a diétázok részére. Nincs hatással az inzulintermelés, mert glikémás indexe nulla. Édesítő ereje 60-80%-al nagyobb, mint a finomított cukoré. Nincs utóíze se puffasztóhatása.

Stevia:

A stevia szintén egy szintén null kalóriás  édesítőszer. A stevia növény leveléből nyerik, mely segít helyreállítani a vércukorszintedet. Nagyon népszerű a természetessége és kalóriamentessége miatt, viszont egészen 2008-ig nem engedélyezték, mint édesítőszert. A stevia 300x édesebb, mint a cukor, ezért nagyon figyelj oda, hogy mennyit használsz belőle.

Méz:

A méz talán az egyik legnépszerűbb természetes édesítőszer. A méz nem csak egy tökéletes édesítőszer, de rengeteg jótékony hatással is bír. Sok tévhitet hallani, hogy a méz hizlaló és érdemes messziről elkerülni. Az igaz, hogy a méz 80%-a cukorból és 17%-a vízből áll, de ezek lassan felszívódó cukrok, melyek nem a zsírpárnákat gazdagítják, hanem a szervezetünket erősítik.  A méznek rendkívüli gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatása van. Többféle vitamint és ásványi anyagot is tartalmazz. Adagolásnál érdemes figyelembe venni, hogy nem annyira édes, mint a hagyományos cukor.

Nyírfacukor:

A nyírfacukorban az a jó, hogy most már kávézókban, éttermekben, bárhol megtalálható.  Ebben az a jó, hogy ha nem az otthonodban vagy akkor sem kell az édesítőszer korongok után nyúlnod, mely legtöbb esetben haszontalan összetevőkből áll. A nyírfacukrot más néven xilitnek hívjuk. A nyírfacukorra való váltás az első lépés, hogy megszabaduljunk a hagyományos finomított cukortól.

Amennyiben több információra lenne szükséged, akkor kérdezd bátran szakembereinket az A Fitness termeiben 🙂 Az első személyi edzés teljesen ingyenesen veheted igénybe! 🙂