A quinoa, avagy az inkák aranya egy olyan szuper táplálék, mely komplett fehérjeforrásként szolgál, és tartalmazza mind a 9 aminosavat, ami elég ritkaságnak számít. Miért is fontosak ezek az aminosavak? Ezeket az  aminosavakat nem képes a test saját maga előállítani, ezért az étkezések által kell bejuttatni szervezetünkbe. A gabonában, a rizsben, és a legtöbb gabonafélében hiányzik egy vagy több esszenciális aminosav, de a quinoaban mind megtalálható.

large_e1309def354741ab940b

Mit lehet tudni a Quinoaról?

A quinoa Peruból származik. A quinoa a superfook-ok közé sorolandó, mert kiemelten magas minőségű tápanyag. Egy csészényi quinoa  8g fehérjét, 5g rostot, 15%  vasat, 30% RDA magnéziumot, 19% folsavat és omega-3 zsírsavat tartalmaz.  A futinutrienseknek és flavonoidoknak magas az értéke, amelyek fontos harcosai a rákbetegségeknek. A Quinoa mangánban, triptofánban és foszforban gazdag. Ez mind az egészséges étrend része. Más gabonafélékkel összehasonlítva a quinoa sokkal jobb kalcium és fehérjeforrás. Gyulladáscsökkentő és pozitív hatása van a szívre és az erekre.

Miért ne hiányozzon az étrendünkből?

A Quinoa mint szuper táplálék kétszer nagyobb fehérje adaggal (12-22%), mint a rizs, kiváló kalcium, magnézium, cink, kálium, vas és mangán forrás. Valamint számos B csoportú vitamint, E vitamint és rostot tartalmaz. A Quinoa a legkevésbé allergén minden mag közül, nem tartalmaz glutént, épp fordítva, mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza, amelynek köszönhetően ez egy kiváló választás a vegánoknak, akik elegendő fehérjét akarnak bevinni. Kiemelkedő arányban tartalmaz hisztidin aminosavat is, amely a csecsemők és kisgyerekek táplálásánál fontos. A rostnak köszönhetően könnyen emészthető.

A quinoa számos előnyei közül néhány:

  • rostokban gazdag
  • számos fehérjét tartalmaz
  • számos ásványi anyagot, főleg kalciumot és magnéziumot (a leggyakrabban azokból az ásványi anyagokból, amelyekből hiány van)
  • kiváló vitaminforrás, mint az E vitamin vagy a B csoportú vitaminok
  • lizint tartalmaz
  • számos rostot tartalmaz
  • sok antioxidánst tartalmaz
  • komplex szénhidrátokat tartalmaz alacsony glikémiai indexxel
  • kiváló választás a diabetikusoknak
  • nem tartalmaz glutént, így ideális azoknak is, akik gluténmentes diétán vannak
  • ideális vegánoknak és vegetariánusoknak
  • egyszerű az elkészítésük, legyen az édes vagy sós verzió

Hogyan készítsük el a quinoát?

A quinoa kiváló alternatívája a rizsnek, tésztáknak, kuszkusznak, zabkásának vagy más gabonafélének. Ugyanolyan egyszerűen készíthető el, mint  a rizs. Vízben megfőzzük, ugyanolyan arányban mint a rizsnél, egy csésze quinoa két csésze vízre, vagy levesre. Amint a víz elkezd forrni, adjuk hozzá a leszűrt quinoat és sózhatjuk vagy olívaolajat önthetünk hozzá. Főzzük úgy 15-20percig, aztán keverjük meg és kész is!