Sokan azt hiszik, hogy a gyúráshoz nem kell érteni. Csak megemelgeted párszor a súlyzót, meghúzogatod a kart a gépen és már dagad is az izom. Leugrasz a terembe megcibálsz pár gépet, durran a bicepsz, dagad a mellizom több nem is kell. Ha másnap alig bírod elvenni a tálat a gyrososnál már hasít is beléd az érzés: “Ú de jót edzettem tegnap”.

Mások egy kicsit jobban felkészülnek, például megnéznek pár Youtube-videót, letöltenek edzésterveket, vagy megkérdezik a haverjukat Lalit, aki már 8 éve lejár és van egy jó 42-es karja, na majd ő megmondja a tutit. Elmondjuk, miért tévednek mindketten.

Vegyük először Lalit, a nagyon okos havert, aki már 8 éve lejár és ha valaki, akkor aztán ő tudja. Persze, hogy tudja, hiszen elvégezte ő is azt a két éves képzést, amit minden személyi edzőnek el kell. Tisztában van a test anatómiai felépítésével, tudja, hogy az egyes embertípusoknak milyen különböző fajta edzéstervek dukálnak. De ahol a leginkább tetten érhető a professzionalizmusa az az egyes gyakorlatok pontos végzésének tudománya. Lali az anyatejjel szívta magába a gyakorlatok helyes végzésének minden elemét, pontosan tudja, hogy milyen szögben kell tartani a súlyzót bicepszezésnél, hogy hova kell lehúzni hátgépezésnél és milyen testtartással érheted el azt, hogy valóban az az izom dolgozzon amelyiknek dolgoznia kell.

Nem akarjuk Lalit bántani, csak szeretnénk rádöbbenteni téged, hogy a testedzés rengeteg apró dolog tudásából tevődik össze. Ezeket nem ismerve lemenni a terembe, és edző nélkül edzeni olyan, mint ügyvéd nélkül menni bírósági tárgyalásra.

Egy példa: a hátgép használata egyszerűnek tűnhet, de csak a rúd lehúzásakor már egy tucat hibát el tudsz követni: nem mindegy, meddig húzod le a rudat, hogy áll közben a hátad, hogy ülsz, hogy tartod a lábad, hova húzod azt a rudat stb. Ezeket a hibákat garantáltan el is követi mindenki, akinek nincs meg a megfelelő képzettsége.

És mi lesz, ha nem jól csinálsz egy gyakorlatot? Két dolog történhet:

– Nem jönnek az eredmények és csalódott leszel a haladásoddal. De ez még a kevésbé fájó verzió, ami rosszabb, hogy

– sérülsét szenvedhetsz a rosszul végzett gyakorlatoktól. Nem arra gondolunk, hogy ráejted a lábadra az 5kilós tárcsát, és belilul a körmöd, hanem arra, hogy lábazás közben elszakad a keresztszalag a térdedben és lesántulsz 2 hónapra.

Na ilyenek nem fordulhatnak elő egy jó edzővel. Ő ott van melletted, bátorít, és szakszerűen levezényli az edzésedet, hogy a maximumot hozd ki magadból. Egy edzővel végzett edzés kb. 5ször olyan hatékony, mintha magadtól edzenél. Érdemes elgondolkodni hogy mi éri meg jobban

Következő cikkünkben a YouTuberól tanult edzésformákról fogunk pár szót ejteni.