A nyár közeledtével egyre jobban előtérbe kerül a szálkásítás témája, amelyhez elengedhetetlen a kardió vagy aerob edzés.  A tökéletes eredmények eléréséhez elengedhetetlen a megfelelő időtartamban és megfelelő intenzitással végezett  kardió vagy aerob edzés. Az alábbiakban az ezzel kapcsolatosan gyakran elkövetett hibákról és azok korrigálásáról ejtünk szót.

Rosszul időzített kardió edzés

A kardió edzéseket általában bemelegítés képen szokták kezelni, így sokan a súlyzós edzés előtt végzik. Ez azonban azért nem előnyös, mert egyrészt energiát von el a súlyzós edzéstől, másrészt a zsírégetés szempontjából is hátrányos. Mások pedig külön napot szentelnek a kardió edzésekre, ami szintén nem ideális. Egy 2007-es kutatás kimutatta, hogy amikor a kardióedzés közvetlenül a súlyzós edzés után következik, azzal kb. kétszer annyi zsírt lehet elégetni, mintha különálló edzéseken kardióznánk. A kardiót java részét tehát a súlyzós edzéseket követően végezzük. Ha napi kétszer is szükségünk van a kardióedzésre, akkor az egyiket reggel végezzük úgy, hogy szénhidrátot nem fogyasztunk előtte, de az izom lebomlását megelőzendő egy 10-20 gramm tejsavófehérjét szedjünk be előtte. Ha edzés előtt bemelegítés gyanánt végzünk aerob jellegű mozgást, annak időtartama ne legyen 10 percnél hosszabb, az intenzitás pedig legyen nagyon alacsony.

Helytelen intenzitású kardió edzés 

A kardió edzéseket végzőknél két típus létezik, aki nagyon energiatakarékos módban működik, és aki kifulladásig megy. Igazság szerint mindkettőnek van zsírégető hatása, de egyik sem a legideálisabb. A kutatások mára egyértelműen kimutatták, hogy az alacsony és magas intenzitás kombinálása a legjobb módszer. Ez a magas intenzitású intervallum edzés, ami nem csupán a zsírégető mechanizmust indítja be, hanem a karidóedések idejét is jelentősen lecsökkenti. A hatásos intervallum aránya 60 másodperc magas intenzitású szakasz és 30 perc alacsony intenzitású szakasz. Természetesen az elején valószínűleg több pihenő időre lesz szükséged, de idővel ez változni fog.

Kardió edzés üres tankkal

Az éhgyomorra végzett kardió az elmúlt években nagyon népszerűnek számít. Azonban teljesen üres tankkal azért nem érdemes elindulni. A mozgás előtt 90 perccel mindenképpen fogyasszunk fehérjét! Ha reggel végezzük a kardiót, akkor szénhidrátot ne fogyasszunk előtt, viszont fehérjét, vagy aminosavakat mindenképpen.

Összegzésként a kardió edzésről:

– Végezd a kardióedzést súlyzós edzések után
– Alkalmazz intervallum edzést
– Ne csak egyféle gépet használj, legyen változatos a kardió edzésed
– Ne ess a túledzés hibájába
– HA reggel edzel, akkor igyál előtte egy 10-20g tejsavófehérjét tartalmazó turmixot, de a szénhidrátot kerüld.