iifym

Napjainkban egyre több diéta tipp tűnik fel a világhálón, de van egy amiről eddig még nem hallhattál sokat, de mégis érdemes lenne. Az IIFYM, azaz a “if it fits your macros” diéta Amerikában rendkívül nagy népszerűségnek örvend számtalan edző, és táplálkozási szakértő körében.

Mit érdemes tudni IIFYM diétáról?

Ez a fajta diéta leginkább a testépítők étrendjével hasonlítható össze, ahol az adataid alapján (nem, kor, magasság, súly, aktivitás) alapján számolják ki, hogy mennyi fehérjére, szénhidrátra, illetve zsírra van szükség. Ők ezt az egyszerűség kedvéért csirkéből, rizsből, zöldségekből, zabból, tojásból, turmixokból és némi sovány tejtermékből viszik be. Egyszer kiszámolják, hogy nagyjából miből mennyi kell és azt eszik a végtelenségig ismételve, de ez idő után igazán unalmassá válhat.

Az IIFYM étrendben ugyan így ki kell számolni a napi szükségletet (sok kalkulátor van a neten), a különbség az, hogy teljesen mindegy, miből viszed be a szükséges tápanyagokat. Nyilván nem fog beleférni egy egész csokitorta, meg 3 Big Mac, de ha néha megkívánsz valamit, okosan be tudod illeszteni az étrendedbe anélkül, hogy azzal “csalnál”. Természetesen egészségtelen ételekből nem lehet diétát összeállítani, de ha 80%-ban egészséges alapanyagokat választasz, a maradék 20%-ba sok minden belefér.

Mik az IIFYM előnyei és hátrányai?

Előnyök
• Nincsenek tiltott ételek.
• Pontosan nyomonkövethető, hogy mi milyen hatással van rád.
• Sokat tanulsz közben a táplálkozásról és a szervezeted működéséről.
• Ha betartod, biztos, hogy eléred a célod.
• Mivel bármit beilleszthetsz az étrendbe, ha beleszámolod, kisebb az esély a falási rohamokra.

Hátrányok
• Sok tudást, előképzettséget igényel. Jó, ha előtte már volt táplálkozási naplód, netán étrended és ismered az alapvető fehérje-, szénhidrát- és zsírforrásokat. Ezért kezdőként nem ajánlott, eleinte bonyolult.
• Bele lehet “őrülni”, ha túl görcsösen csinálod.
• Itt sem ehetsz bármiből bármennyit, ilyen sajnos nincs.
• Nem figyelsz annyira a tápanyagok minőségére és a rostbevitelre.

Hogyan kezdd el, ha még nem csináltál ilyet?

Először mindenképpen kezd el leírni, hogy miket eszel. Ebből hamar kifog derülni, hogy jelenleg hogyan étkezel. Ha nem vagy még annyira otthon a témában, akkor kalória táblázatban nézd meg, hogy körülbelül mennyit tartalmazz az egyik összetevő, amit felhasználtál étkezéseid során. Hamar észre fogod venni, hogy mi hiányzik az étkezésedből (pl. lassan felszívódó szénhidrát, túl sok cukrot fogyassz, több zöldség stb.) Javítsd ki a jelenlegi étrendet, hogy mit kellene még belecsempészni és a következő hetekbe azt próbáld ki.
Ha ez már megy, kezdj el figyelni a makrotápanyagokra. Fehérjéből próbálj meg testsúlykilogrammonként 2 g-ot enni, azaz ha 60 kg vagy, akkor 120 g-ot, a szénhidráttal és a zsírral egyelőre ne foglalkozz, a lényeg, hogy a kalóriakeretbe beleférj. Egyél sok sovány húst, halat, tojást, összetett szénhidrátot, zöldséget, gyümölcsöt, de ha valamit megkívánsz azt is próbáld beilleszteni az étrendbe anélkül, hogy azzal a kalóriakereted meghaladnád.

Ha ezt kitartóan gyakorlód, akkor hamar elfogsz jutni arra szintre, hogy tudatosan kezdesz majd étkezni. Pontosan tudni fogod, hogy miből mennyi kerüljön a tányérra. Amennyiben bizonytalan lennél akkor látogass el hozzánk az A Fitnessbe és kérd ki a szakembereink tanácsát 😉 Ha magadba fektetsz, akkor sosem fogsz csalódni!:)