aszimmetria

Ebben a kétrészes cikk sorozatban abban próbálunk segíteni, hogy amennyiben rendelkezünk aszimmetrikus testrésszel, azt hogyan és miként tudjuk kezelni!

Sokaknál bosszantó probléma, hogy aszimmetrikus, a testalkata és, hogy azt vajon miként lehet orvosolni. Érdekes módon ezt általában azok a kezdők kérdezik, akiknek még nem is fontos. Persze, mi is tudjuk, és próbáljuk is a lehető legtöbbször hangoztatni, hogy teljesen szimmetrikus fizikum nem létezik. Mindenkinél megfigyelhető valamilyen eltérés a test jobb és bal oldala között. Még a profik fizikuma sem olyan, mintha az egyik oldalukat tükrözték volna. Épp ezért, ha kezdőként azt tapasztaljuk, hogy mondjuk a jobb karunk nem ugyanakkora, mint a bal, nem kell kétségbe esniBármilyen aszimmetriát is tapasztalunk a testünkön, az első egy évben kicsi rá az esély, hogy ennek akkora jelentősége legyen, hogy muszáj legyen foglalkozni vele. Ilyenkor ugyanis még nincs rajtunk annyi izom, hogy ez az esetleges eltérés valamelyik izmunkban kellően kiütközzön.

Mikor érdemes komolyan venni a problémát?

Kezdőként egy dolgunk van:  követni az átmozgató, majd az osztott edzéstervet, aztán ha elértünk egy középhaladó szintet, elkezdhetjük jobban specializálni az edzéseket. Ha haladóként is azt látjuk, hogy szembeötlő eltérés van valamelyik izomcsoportunk esetében a jobb és bal oldal között, akkor bizony érdemes tenni valamit a dolog ellen.

Mitől lesz aszimmetrikus bizonyos testrészünk?

Az aszimmetria részben abból adódhat, hogy vagy strukturális, vagy az egyik oldal terhelést vesz át a másiktól. Különösen igaz ez a kétkezes, gépen végzett gyakorlatokra. Fontos tudni, hogy akár egy hagyományos fekvenyomás esetében is képes az egyik oldal átvenni némi terhelést a másiktól, De egy Smith gépen a terhelés jelentős százaléka átkerülhet az egyik oldalra, ha nem figyelünk oda. Hasonló a helyzet egy lábtoló gépen vagy egy kétkezes csigás, vagy hátgépes evezés esetében is.

Van-e megoldás?

Természetesen nem kell elkeseredni! A megoldás kézenfekvő: ki kell iktatni minden olyan gyakorlatot, ahol megvan az esélye annak, hogy az egyik oldal a másik terhére „pihen”, azaz az egyik oldal terhelést vesz le a másikról. Ezt azzal érhetjük el, ha a problémás területre kizárólag egykezes súlyzóval végezzük a gyakorlatokat, vagy olyan gépeket használunk, ahol egymástól függetlenül tud dolgozni a két oldal.

Cikkünk folytatásában adunk néhány tippet, ennek a gyakorlatban történő elsajátításához! :)